AMB LES SEVES PARAULES
Els alumnes de segon ens expliquen la sortida al Teatreneu
Los alumnos de 2º de ESO acudimos el pasado 13 de noviembre a la representación de Historia de una escalera de Antonio Buero Vallejo, en el teatro Teatreneu del barrio de Gracia de Barcelona. Previamente habíamos trabajado la obra dentro del proyecto “Arriba el telón”. Hemos conocido la biografía del autor y el contexto histórico en que esta obra fue escrita y representada por primera vez. También hemos aprendido las características del teatro crítico y realista propio de la época de posguerra.
Nos ha gustado la escenografía y cómo los actores daban vida a los personajes. Hemos finalizado la actividad con un breve coloquio con los actores: era la primera vez que representaban esta obra y habían dedicado muchas horas al ensayo. ¡Se han bien ganado los aplausos que les hemos brindado al terminar su actuación!
ELS TÍTOLS OFICIALS, A UN PAS
L’Institut Joaquima Pla i Farreras ha estat seleccionat per formar part d’un programa de col·laboració amb les escoles oficials d’idiomes.
L’objectiu és fomentar l’increment de la competència en llengües estrangeres dels alumnes i al mateix temps facilitar que obtinguin la certificació oficial dels seus coneixements. Un pas importantíssim quan planifiquin la seva entrada al món laboral.
Per això, l’Institut vol animar l’alumnat que es presenti a les proves de l’Escola Oficial d’Idiomes. A més, tots els alumnes que així ho decideixin rebran acompanyament i suport del professorat al llarg d’aquest procés.
La seu de l’Escola Oficial d’Idiomes de Sant Cugat es troba molt a prop de l’Institut, a l’avinguda de Ragull, 39.
Visita a l’exposició Warhol, l’artista mecànic
L’alumnat de 2n, de Batxillerat que cursa l’assignatura d’Història de l’Art va visitar el dia 9 de novembre l’exposició Warhol al Caixafòrum de Barcelona.
La visita guiada va ser molt ben valorada per l’alumnat del batxillerat humanístic i social de l’Institut.
LA COSTA MEDITERRÀNIA A LA SETMANA DE LA CIÈNCIA
Un altre de les activitats de la XIII Setmana de la Ciència va fer sortir als alumnes de 1r i 2n de Batxillerat Científic i Biosanitari fins a la Casa de Cultura de Sant Cugat. Allà, el Dr. Joan Domènec Ros, catedràtic emèrit d’Ecologia de la UB ens va fer una xerrada sobre la situació de la Costa Mediterrània, dins del marc temàtic “Turisme i Sostenibilitat” .
La sobreexplotació del mediterrani va entrar bona part del seu discurs.
TALLER SOBRE ENERGIES RENOVABLES : “L’ENERGIA SOLAR ÉS EL NOSTRE FUTUR”
Aquesta és la principal conclusió des alumnes de 2n d’eso després del taller sobre energies renovables que van fer amb motiu de la Setmana de la Ciència. Un taller molt interessant i útil que es va centrar, principalment, en l’energia solar. Van poder veure com funcionava una placa solar gràcies a unes maquetes de cases auto suficients.
Primer van muntar les maquetes posant a prova els coneixements de tecnologia i van haver de connectar correctament tots els cables amb els corresponents receptors: un timbre, dues bombetes incandescents i una llum led.
Primer, està clar, res s’encenia perquè no hi havia cap font d’energia que els hi permetés funcionar. Però la part realment interessant i divertida va ser quan van sortir a fora, per provar com anava la casa amb l’energia solar, agafant-la i transformant-la en energia elèctrica a partir de les plaques fotovoltaiques que es trobaven al sostre de l’edifici.
Les conclusions? Doncs com dèiem que l’energia solar és l’energia del futur, la que ens portarà cap a un món sostenible i respectuós amb el medi ambient, la qual cosa és completament viable.
Els alumnes de segon volen destacar que “va ser un taller entretingut i profitós, perquè varem aprendre com cuidar el nostre planeta de manera molt directa i eficaç”.
EL PLAFA A L’INSTITUT DE RECERCA BIOMÈDICA
La setmana de la Ciència va omplir d’activitats l’institut. El dimarts 14 de novembre, els alumnes de 1r de batxillerat científic, biosanitari i científic-tècnic van visitar l’IRB, l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona.
Van escoltar una xerrada sobre la ciència ciutadana, i també van visitar tres departaments de l’IRB. El departament computacional, el d’experimentació i aplicació i el laboratori de química.
A més a més també van tenir l‘oportunitat de fer “speed dating” amb científics que estan fent un doctorat a l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona.
Xerrada Adolescents “digitals”
el dimecres 15 de novembre a les 19:00 realitzarem una xerrada al gimnàs que sota el títol Adolescents “digitals” tractarem diversos temes que considerem importants com l’ús responsable de les TIC, la privacitat i la legalitat de determinades conductes…
També us adjuntem un document amb les instruccions per fer impressions des del Chromebook i el procediment per descarregar els llibres digitals de Vicens Vives per poder treballar off-line (sense connexió).
Enllaç Impressió des de Chromebooks i descàrrega Vicens Vives[13738]
Esperem comptar amb la vostra assistència. Us agrairíem que confirméssiu que podeu venir al següent enllaç (data límit dimarts 14 de novembre):
https://goo.gl/forms/bAr9BZcigSGmnsLa2
“RAPEANDO CLÁSICOS”. Departamento de castellano.
Actividad destinada a todos los grupos de humanidades de bachillerato así como específicamente para segundo de bachillerato de ciclos formativos.
CaixaForum Barcelona.
6 de octubre de 2017.
Profesora responsable de la actividad: Lourdes Piñeiro Carballal
Las preocupaciones de los hombres y mujeres del Barroco y las nuestras no son tan distintas como podría parecer, pero ellos se comunicaban en octosílabos y endecasílabos, y nosotros a ritmo de rap. En este taller se presentó una pequeña antología de textos poéticos y teatrales del Siglo de Oro que abordaban temas como las relaciones entre géneros, el poder del dinero o el lugar de la violencia en nuestro mundo, y también se trabajaron la métrica y las figuras retóricas. A través de un espíritu de juego se ha intentado reescribir a los clásicos con una estética más cercana a la sensibilidad del siglo XXI; la de la cultura hip-hop.
RESUMEN DE LAS VALORACIONES DEL ALUMNADO PARTICIPANTE:
“Otra visión de los tópicos literarios como el carpe diem”
“Si me hubiesen pedido hace unas semanas que crease un poema no hubiera sabido por dónde empezar pero ahora ya lo sé…”
“La poesía desprende muchas posibles lecturas y seguro que alguna conecta conmigo”
“Hemos jugado con el ritmo de las palabras y con el ritmo de nuestros cuerpos; hemos realizado coreografías…”
“Sin salir del espacio físico donde realizamos este taller parecía que viajáramos a muchos lugares distintos”
“Actividad dinámica”
“Ambiente de grupo, nos necesitábamos, sentí sus iniciativas…”
“Todos hemos valorado muy positivamente los momentos de relajación que tanto servían para que surgieran sensaciones y pensamientos de nuestro interior así como para que notáramos nuestra propia energía y vitalidad. Lástima que no lo hagamos habitualmente en nuestro día a día…”