NETEJAR PER REMOURE CONSCIÈNCIES
El diumenge 26 de maig els alumnes de 3r d’ESO van engegar una iniciativa per recollir les deixalles dels voltants de la discoteca Teatre. Una acció que han aprofitat per denunciar l’estat lamentable en què queden aquests carrers i per constatar que no hi ha cap contenidor a prop per evitar que les deixalles acabin per terra. A aquesta iniciativa també s’hi han sumat voluntaris del moviment Fridays for Future Sant Cugat i Plastic Detox.
Apunteu-vos a la propera!
Premi Arnau de Vilanova 2019
Els alumnes de Batxillerat Humanístic I, Oriol Guivernau, Àlex Russa i Marc Sales (als quals veiem al centre de la fotografia), han guanyat ex aequo el primer premi Arnau de Vilanova de Filosofia pel seu treball de recerca Déu a les cambres de gas: de la Teodicea a l’Antropodicea.
El lliurament es va fer Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
Felicitats a tots tres!
COM SONA L’ESO 2019 a Castalla
Com bé deia Pitàgores, tot en la naturalesa és nombre. Així que: 1400, 200, 17, 13, 3, 1. Dit així no sembla generar gaire interès, però les xifres es tornen més significatives quan s’expliquen… Aquest any, Castalla ha acollit prop de 1.400 alumnes i 200 professors, que han estat assajant intensament durant 17 setmanes als seus instituts amb l’objectiu de recrear, un cop més, la màgia que any rere any és capaç de generar l’escola pública. 13 han sigut el total d’alumnes del Joaquima Pla i Farreras que han pogut compartir aquesta aventura, vivint en comú durant 3 dies de trobada un ambiciós projecte que dissenyen els professors però que els alumnes fan seu.
El COM SONA L’ESO és un projecte que compleix 20 anys, i que té per objectiu la creació d’un macroconcert en què interactuen la música, el cant, la dansa i el teatre. Cada any es fa en una ciutat del País Valencià, Catalunya o Balears, on els alumnes passen tres dies convivint, assajant, fent activitats i compartint el seu amor per la música.
Però dins d’aquest marc tan lúdic hi ha una organització molt acurada: el primer dia, just després de dinar, ja hi ha el primer assaig de la trobada, que es distribueix segons els apartats que constitueixen el gran conjunt: Cor Gran, Cor Menut, Banda, Grup de Música, Cos de Ballarins i Tècnics de So. Tot just després, l’activitat Ballem!, és l’encarregada de donar a conèixer el projecte al poble, mitjançant danses folklòriques al bell mig de la plaça; i, com no nomenar el Com Canta l’ESO!, on les alumnes que volen i poden, tenen l’opció de cantar en el seu grup de música durant les nits per donar-se a conèixer.
A més, l’organització per als torns de menjar, el personal de neteja, sanitari i de seguretat, els tècnics de so, que s’encarreguen de sonoritzar, gravar i editar tot el concert són mostres de l’autèntica professionalitat que coordina tota la trobada.
Però el plat fort evidentment són elles i ells. Resulta captivador com una colla d’alumnes d’entre 12 i 16 anys són capaços d’implicar-se tantíssim en un projecte, com inverteixen temps, com viuen la música, com canten i ballen fins a quedar-se sense veu i energia… Com a professor, veure com una alumna ho dona literalment tot deixa sense paraules. I clar, el concert final és una explosió d’alegria, de plors, d’emocions intensíssimes, que culminen sempre en una abraçada després de l’acord final que podríem qualificar d’inevitable. És el gran poder de la música: fer-nos vibrar de forma tan honesta, el de revifar en nosaltres valors tan positius com l’empatia, l’amistat i l’amor. És l’evolució natural de la música: de la flauta dins de l’aula al concert fora d’ella… És una revolució didàctica en tota regla. De moment portem 20 anys de COM SONA L’ESO… Per molts, moltíssims més!
Carles Tamarit
Com sona l’ESO Castalla 2019 – Aftermovie
Estem preparant un article sobre el Com sona l’ESO dels alumnes del nostre institut. Mentrestant, feu un tastet del que es va viure a Castalla del 8 a l’11 de maig de 2019
#somelPlafa2019
ELS 5 DEL PLAFA AL REPTE EMPRÈN!
Després de l’èxit de participació d’aquest any (amb més de 1.200 projectes de tot Espanya), el jurat del Premi Repte Emprèn 2019 ha seleccionat als alumnes de 3r d’ESO, Marçal O’Callaghan, Carla Puga, Leire Martínez de Treviño, Irene Escriche i Max Ferrer, i altres 34 projectes guanyadors que aquesta setmana participen al Campus Repte Emprèn que fan al Cosmocaixa. Hi seran fins al dissabte 11 de maig, convivint i aprenent per millorar els seus projectes i la competència emprenedora.
A més, opten al premi d’una experiència a San Francisco, que inclou un viatge formatiu a Sillicon Valley.
Molta sort, companys!
COM SONA L’ESO
El nostre institut torna aquest any al COM SONA L’ESO i estem molt contents de formar-hi part un altre cop.
Anirem a Castalla (Alacant) del 8 a l’11 de maig i podrem gaudir l’últim dia de l’espectacle Seients buits.
Si voleu conèixer el projecte artístic d’aquest any, cliqueu aquí.
DEL PLAFA A LA LLUNA
L’equip Moonwalkers, de 4t d’ESO, ha estat seleccionat per fer un experiment a l’Estació Espacial Internacional.
Després de superar les dues primeres fases de selecció, els Moonwalkers han estat un dels 135 equips de tot Europa que han aconseguit l’acreditació de Fligt Status pel seu projecte Astro Pi Mission Space Lab. Això implica que podran fer un experiment a l’Estació Espacial Internacional que serà supervisat per l’astronauta David Saint-Jacques. El seu objectiu és estudiar la influència de la gravetat de la Lluna sobre la mateixa Estació Espacial, a partir d’uns sensors d’una placa Raspberry Pi que ells han hagut de programar prèviament. Després hauran d’estudiar les dades recollides durant 3 hores (dues voltes a la Terra) i provar de validar la seva hipòtesi.
Enhorabona i molta sort amb l’experiment!
LES STEM TAMBÉ SÓN PER A LES NOIES
Un bon grapat d’alumnes han participat en la commemoració del “Dia Internacional de les Nenes a les TIC” que han fet a la seu d’HP a Sant Cugat del Vallès.
Per poder accedir a la jornada, les noies havien de gravar un vídeo participatiu de la campanya contestant preguntes com: «Què és la tecnologia», «En quins treballs s’utilitza la tecnologia», «En quin sector t’agradaria treballar», «Interessa la tecnologia més als nois que a les noies?».
Amb l’objectiu de promoure les competències STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) entre les joves, l’acte constava de diferents activitats com xerrades de testimonis i referents de les dones que treballen a HP, un breu taller tècnic sobre impressió 3D i la visita a les impressores de gran format i d’impressió 3D.