Benvinguts i benvingudes al curs 2019-2020
«Tot és camí des d’ara…» (M. Martí i Pol)
#somelplafa
EL PLAFA MÉS SOSTENIBLE
Abans de marxar de vacances val la pena que feu un cop d’ull al blog dels alumnes de 3r d’ESO: plafaforfuture.blogspot.com
En aquest blog trobareu les activitats que s’han recollit en el projecte sobre sostenibilitat. Ha estat un projecte transversal de les assignatures d’anglès, ciències socials i cultura i valors.
I això no s’acaba aquí, perquè segur que després de vacances tindran noves idees!
LES PROVES CANGUR AL PLAFA
Les proves Cangur (altrament dites International Mathematical Kangaroo o bé Kangourou sans Frontières) són un concurs preuniversitari de matemàtiques, que s’organitza en més de 30 països, amb l’objectiu d’acostar les matemàtiques als més joves i intentar despertar el seu interès a través dels problemes.
La competició és anual i es fa el mes de març. Segons l’opinió dels organitzadors, les competències que es posen a prova en el Cangur són una combinació entre la lògica i les matemàtiques, no únicament el coneixement de fórmules.
L’Institut Joaquima Pla i Farreras vol felicitar als alumnes que han obtingut una menció especial pels seus excel·lents resultats: Laia Villalonga, de 1r d’ESO (32a posició de 26.727 participants), i David Olivar, de 2n de Batxillerat (19a posició de 3.932 participants).
Final de curs festiu
ELS ALUMNES DEL PLAFA TRIOMFEN AL PREMI MANUEL VÁZQUEZ MONTALBÁN
“Déu a les cambres de gas. De la Teodicea a l’antropodicea”, el treball de recerca dels alumnes de 2n de Batxillerat Oriol Guivernau, Àlex Russa i Marc Sales, ha guanyat la 14a edició del Premi Manuel Vázquez Montalbán. Aquest és el segon guardó que recullen després de guanyar també el premi Arnau de Vilanova.
“Un món amb problemes necessita una ciutadania crítica per millorar-lo”, de Sofia Alférez ha guanyat el premi Joan Auladell al millor treball de temàtica local.
I els alumnes del nostre institut també han recollit diferents accèssits com a treballs finalistes: “L’empenta de l’aigua”, de Jaume Blanco i Joan Estop. “Afrodita i Venus a la literatura grega i llatina” de Thaïs Iravedra i Irene Roura, i “La jugada òptima. Juguen els androides amb fitxes digitals?” de Sabina Campos, Carmen Llorente i Marina Soriano.
Felicitats als premiats i al professorat implicat en el guiatge i correcció d’aquests treballs!
NETEJAR PER REMOURE CONSCIÈNCIES
El diumenge 26 de maig els alumnes de 3r d’ESO van engegar una iniciativa per recollir les deixalles dels voltants de la discoteca Teatre. Una acció que han aprofitat per denunciar l’estat lamentable en què queden aquests carrers i per constatar que no hi ha cap contenidor a prop per evitar que les deixalles acabin per terra. A aquesta iniciativa també s’hi han sumat voluntaris del moviment Fridays for Future Sant Cugat i Plastic Detox.
Apunteu-vos a la propera!
Premi Arnau de Vilanova 2019
Els alumnes de Batxillerat Humanístic I, Oriol Guivernau, Àlex Russa i Marc Sales (als quals veiem al centre de la fotografia), han guanyat ex aequo el primer premi Arnau de Vilanova de Filosofia pel seu treball de recerca Déu a les cambres de gas: de la Teodicea a l’Antropodicea.
El lliurament es va fer Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
Felicitats a tots tres!
COM SONA L’ESO 2019 a Castalla
Com bé deia Pitàgores, tot en la naturalesa és nombre. Així que: 1400, 200, 17, 13, 3, 1. Dit així no sembla generar gaire interès, però les xifres es tornen més significatives quan s’expliquen… Aquest any, Castalla ha acollit prop de 1.400 alumnes i 200 professors, que han estat assajant intensament durant 17 setmanes als seus instituts amb l’objectiu de recrear, un cop més, la màgia que any rere any és capaç de generar l’escola pública. 13 han sigut el total d’alumnes del Joaquima Pla i Farreras que han pogut compartir aquesta aventura, vivint en comú durant 3 dies de trobada un ambiciós projecte que dissenyen els professors però que els alumnes fan seu.
El COM SONA L’ESO és un projecte que compleix 20 anys, i que té per objectiu la creació d’un macroconcert en què interactuen la música, el cant, la dansa i el teatre. Cada any es fa en una ciutat del País Valencià, Catalunya o Balears, on els alumnes passen tres dies convivint, assajant, fent activitats i compartint el seu amor per la música.
Però dins d’aquest marc tan lúdic hi ha una organització molt acurada: el primer dia, just després de dinar, ja hi ha el primer assaig de la trobada, que es distribueix segons els apartats que constitueixen el gran conjunt: Cor Gran, Cor Menut, Banda, Grup de Música, Cos de Ballarins i Tècnics de So. Tot just després, l’activitat Ballem!, és l’encarregada de donar a conèixer el projecte al poble, mitjançant danses folklòriques al bell mig de la plaça; i, com no nomenar el Com Canta l’ESO!, on les alumnes que volen i poden, tenen l’opció de cantar en el seu grup de música durant les nits per donar-se a conèixer.
A més, l’organització per als torns de menjar, el personal de neteja, sanitari i de seguretat, els tècnics de so, que s’encarreguen de sonoritzar, gravar i editar tot el concert són mostres de l’autèntica professionalitat que coordina tota la trobada.
Però el plat fort evidentment són elles i ells. Resulta captivador com una colla d’alumnes d’entre 12 i 16 anys són capaços d’implicar-se tantíssim en un projecte, com inverteixen temps, com viuen la música, com canten i ballen fins a quedar-se sense veu i energia… Com a professor, veure com una alumna ho dona literalment tot deixa sense paraules. I clar, el concert final és una explosió d’alegria, de plors, d’emocions intensíssimes, que culminen sempre en una abraçada després de l’acord final que podríem qualificar d’inevitable. És el gran poder de la música: fer-nos vibrar de forma tan honesta, el de revifar en nosaltres valors tan positius com l’empatia, l’amistat i l’amor. És l’evolució natural de la música: de la flauta dins de l’aula al concert fora d’ella… És una revolució didàctica en tota regla. De moment portem 20 anys de COM SONA L’ESO… Per molts, moltíssims més!
Carles Tamarit